AzadAndish.ir :. آکادمی سوئد جايزه نوبل ادبي را به يک سوئدي داد

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما پنج شنبه 06 اردیبهشت 1403،April 25 ,2024
انتخاب این شاعر سوئدی که سال گذشته نیز به عنوان یکی از شانس‌های بزرگ جایزه ادبی نوبل شناخته می‌شد همچون سالهای گذشته موجب غافلگیری مخاطبان این جایزه ادبی شد.
کد خبر : 627 تاریخ انتشار : 19:17 - 14 مهر 1390 تعداد بازدید : 5792

برخلاف دیدگاه‌ها و گمانه‌زنی‌های کارشناسان و منتقدان ادبی که معتقد بودند نوبل ادبی امسال به «آدونیس» شاعر سوری‌تبار اهدا می شود، این جایزه امسال در دستان شاعر 81ساله سوئدی «توماس ترانسترومر» قرار گرفت.

به گزارش فارس به نقل از سایت آکادمی نوبل، دقایقی پیش «توماس ترانسترومر» شاعر 81 ساله سوئدی سرانجام توانست جایزه این دوره از نوبل ادبی را به نام خود ثبت کند.

انتخاب این شاعر سوئدی که سال گذشته نیز به عنوان یکی از شانس‌های بزرگ جایزه ادبی نوبل شناخته می‌شد همچون سالهای گذشته موجب غافلگیری مخاطبان این جایزه ادبی شد. چرا که بر اساس گمانه‌زنی‌های کارشناسان «آدونیس» شاعر سوری در مقایسه با این شاعر شانس بیشتری برای برنده شدن داشت.

اما ظاهرا امسال نیز هئیت داوران جایزه ادبی نوبل مانند دو سال گذشته و در ناباوری کارشناسان و گمانه زنی‌های آنها این جایزه را به «توماس ترانسترومر» اهدا کرد. در سالهای 2009 و 2010 نیز هئیت داوران به طور ناگهانی «هرتا مولر» و «ماریو وارگاس یوسا» را به عنوان برنده این جایزه ادبی انتخاب کردند و موجب شگفتی اهالی ادب در سراسر جهان شدند.

«ترانسترومر» شاعر، نویسنده و مترجم سوئدی از جمله سرشناس‌ترین شاعران معاصر در جهان است که تا امروز بالغ بر 20 مجموعه شعر را به رشته تحریر در آورده است.

از این شاعر تا امروز بالغ بر 10 مجموعه شعر به زبان انگلیسی منتشر شده است که از میان آنها می‌توان به « پنجره و سنگ»، «اندوه گوندولا» و «انیگمای بزرگ» اشاره کرد.

امسال  علاوه بر «ترانسترومر» در میان نامزدهای دریافت این جایزه معتبر ادبی «آدونیس» شاعر هشتاد ساله  سوری نیز حضور داشت که بر اساس گمانه زنی کارشناسان بیشترین شانس را برای دریافت جایزه نوبل ادبی به خود اختصاص داده بود.

 علاوه بر این نویسندگان و شاعران دیگری همچون «کورمک مک‌کارتی» نویسنده  از آمریکا، «آسیه جبار» از الجزایر «هاروکی موراکامی» نویسنده ژاپنی ، «فیلیپ راث» نویسنده  از آمریکا، «لس موری» شاعر ایتالیایی و «جویس کارول اوتس»  از جمله رمان‌نویس‌هایی بودند که در زمره نامزدهای دریافت جایزه ادبی نوبل 2011 قرار گرفته بودند. اما در گمانه زنی کارشناسان و متخصصان شانس کمتری برای دریافت جایزه ادبی نوبل داشتند.

با این وجود آکادمی سوئد پس از مطالعات و بررسی‌های خود، ظهر روز پنج شنبه ششم اکتبر سال جاری «توماس ترانسترومر » شاعر سوئدی  را به عنوان نفر برگزیده خود انتخاب کرد و از او به عنوان برنده جایزه نوبل ادبی سال 2011 نام برد. 


برچسب:
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=627&cat=1


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2403765، تعداد بازديد امروز : 439