AzadAndish.ir :. معادله ناشر و کتاب‌فروشي در کشور ما معکوس است

   English  
صفحه اصلی | آرشیو | پیوندها | خبرنامه | ارسال مطلب | تماس با ما جمعه 10 فروردین 1403،March 29 ,2024
معادله ناشر و کتاب‌فروشي در کشور ما معکوس است؛ به طوري‌که تعداد ناشران چندبرابر تعداد کتاب‌فروشي‌هاي کشور است
کد خبر : 644 تاریخ انتشار : 19:31 - 18 دی 1390 تعداد بازدید : 5872

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ايجاد مراکز توزيع و پخش کتاب نيازمند همت ملي و تأمين اعتبارات لازم است.

 به گزارش ايسنا، بهمن دري شامگاه گذشته (17 دي) در جمع ناشران و چاپخانه‌داران گيلاني با اشاره به اين‌که مراحل اخذ مجوز کتاب هم‌اکنون با سرعت بيش‌تري نسبت به گذشته اتفاق مي‌افتد، گفت: با حذف مرحله‌اي که در آن به دليل چند اشکال شناخته‌شده، کتاب اصلاحي مي‌خورد و يا مشروط شناخته مي‌شد، مراحل اخذ مجوز کتاب سريع‌تر شده و بدين ترتيب، ناشر با تعهدي که به اداره کل ارشاد منطقه خود مي‌دهد، در جهت رفع اشکالات و اصلاح کتاب برآمده و مرحله‌اي زمان‌بر از مراحل اخذ مجوز حذف شده است.

 دري با بيان اين‌که 70 تا 80 درصد کتاب‌ها در مرحله صدور مجوز، طي 24 تا 48 ساعت موفق به اخذ مجوز مي‌شوند، گفت: در برخي حوزه‌ها به دليل حجم بالاي کتاب‌ها و بررسي‌هايي که زمان‌بر است و به کارشناسي قوي‌تر و بهتري نيازمند است، روند صدور مجوز طول مي‌کشد.

 او با بيان اين‌که حدود نيم‌درصد کتاب‌ها غيرقابل انتشار هستند، ادامه داد: در سال گذشته، 65 هزار عنوان کتاب مجوز نشر گرفت و پيش‌بيني مي‌کنيم امسال نيز حدود همين تعداد عنوان، مجوز دريافت کنند.

 او در ادامه از پرداخت تسهيلات تا سقف 500 ميليون تومان به ناشران خبر داد و گفت: به دنبال انعقاد قرارداد با بانک‌هاي عامل تا ماه آينده، 74 ناشر که به طور گروهي به بانک مربوطه معرفي مي‌شوند، موفق به اخذ وام مورد نظر خواهند شد و اين تعداد در مرحله نخست چرخه وام، تا 127 ناشر است که ناشران متقاضي مي‌توانند پس از انعقاد قرارداد با بانک‌هاي عامل در استان‌هاي خود، براي اخذ اين وام‌ها اقدام کنند.

 معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ناشران گيلاني با تأکيد بر اين‌که وزارت ارشاد موظف به خريد کتاب نيست، گفت: گردش مالي ناشران در کل کشور سالانه حدود 650 ميليارد تومان است؛ در حالي‌که بودجه ارشاد براي خريد کتاب‌ها، سه تا چهار درصد اين پول را شامل مي‌شود؛ بنابراين اين توانايي در ارشاد وجود ندارد که بخش اعظمي از کتاب‌ها را خريداري کند. البته هيأت خريد حمايتي ارشاد پس از ارزش‌گذاري و بر حسب نياز، اين بودجه را به خريد کتاب تخصيص مي‌دهد.

 دري در ادامه با بيان اين‌که فقدان مراکز توزيع يکي از معضلات اساسي حوزه نشر کتاب است، گفت: معادله ناشر و کتاب‌فروشي در کشور ما معکوس است؛ به طوري‌که تعداد ناشران چندبرابر تعداد کتاب‌فروشي‌هاي کشور است و بسياري از کتاب‌فروشي‌ها نيز به دليل گستردگي جغرافياي شهرها و همچنين فرسودگي و ... ديگر جواب‌گوي توزيع کتاب‌ها در شهرها نيستند و وجود مراکز توزيع کتاب در سرتاسر کشور يک نياز اساسي است.

 او با اشاره به اين‌که ايجاد چنين مراکزي نيازمند يک همت ملي است، گفت: ايجاد چنين مراکزي فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و به دنبال مکاتباتي که با رييس جمهور انجام شده، با تأمين اعتبارات لازم، در صدد تقويت مراکز توزيع قديمي و همچنين ايجاد مراکز توزيع بدون تصدي‌گري ارشاد هستيم.

 معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين از انعقاد تفاهم‌نامه بين وزارت ارشاد و صنعت، معدن و تجارت در راستاي حل مشکلات چاپخانه‌داران در آينده نزديک خبر داد.

بهمن دري گفت: با برگزاري نمايشگاه‌ها، کتاب‌ها تنها مدت کوتاهي در دسترس مخاطبان قرار مي‌گيرند؛ البته برگزاري اين نمايشگاه‌ها مي‌تواند سنگ بناي ايجاد مراکز توزيع باشد؛ اما مشکل فقدان مراکز توزيع همچنان بر سر جاي خود هست.

 او ادامه داد: مراکز توزيع و پخش کتاب علاوه بر تهران، بايد در تمامي مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ايجاد شود و ايجاد اين مراکز که به امکانات الکترونيکي مجهز باشند، از اولويت‌هاي معاونت فرهنگي وزارتخانه است.

 دري با اشاره به مشکلات صنعت چاپ کتاب گفت: مشکلاتي از قبيل فرسودگي دستگاه‌ها، مشکلات اساسي براي صنعت چاپ کتاب است که براي رفع اين مشلات، با برپايي جلسات شوراي سياست‌گذاري صنعت چاپ و برگزاري نشست‌هاي متناوب، تفاهم‌نامه‌اي بين وزارت فرهنگ و ارشاد و صنعت، معدن و تجارت در حال انعقاد است که در آن، تسهيلات لازم براي رفع مشکلات چاپخانه‌داران کتاب درنظر گرفته شده است.

 او عنوان کرد: در اين نشست‌ها، 24 اولويت چاپخانه‌ها شناسايي شده که از آن جمله مي‌توان به صاردات، واردات، فرسودگي دستگاه‌ها و تسهيلات ارزي و رده‌بندي چاپخانه‌ها اشاره کرد که اين مشکلات با جست‌وجوي راهکارهاي لازم برطرف مي‌شود.

 دري با بيان اين‌که قانون ساماندهي توزيع چاپ کتاب‌ها و نشريات تصويب شده است، گفت: يا اين قانون، کتاب‌ها و نشريات چاپ‌شدني به چاپخانه‌هاي دولتي واگذار نمي‌شود؛ بلکه به چاپخانه‌هاي خصوصي سپرده مي‌شود.

 معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد در پايان افزود: بدين ترتيب تاسيس چاپخانه‌هاي دولتي ممنوع شده و در واقع با اين قانون، فعاليت چاپخانه‌هاي خصوصي افزايش مي‌يابد.


برچسب:
پیوند مطلب: http://www.azadandish.ir/article.asp?id=644&cat=1


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   

انتقاد از تقلب برخی ناشران

چرا ناشران مسولیت سانسور را قبول نمی کنند؟

دخالت غیرمتخصص‌ها، طرح جلد را به ابتذال می‌کشاند

چه کسانی به‌ دنبال تاسیس خانه سینمای 2 هستند؟!

کاخ گلستان جهانی شد

چرا کتابفروشی‌ها در مملکت ما در پی هم تعطیل می‌شوند؟

دولت نمی‌تواند لطیفه از چین وارد کند!

53 سال پس از درگذشت خالق «بیگانه»

نگاهی به ممیزی کتاب و چالش‌هایش

یوسا از اهمیت ادبیات می‌گوید

از فيگارو تا جستجو براي زمان از دست رفته

چهار ماه است که مرحوم شده‌ام!

شعر سرودن اضطراب را از بین می‌برد‎

یک نویسنده متن‌های عزا و عروسی را کتاب کرد

سخت‌ترین آثار فرانسوی زبان که نمی‌توان خواند کدام‌ها هستند؟

کتابخانه چخوف طرفدار جمع می کند

13 نکته طلایی از زبان غولهای ادبی در مورد نوشتن

به مناسبت سالروز قتل ميرزاده عشقي

محمد اصفهاني: خودم را خواننده نمي‌دانم!

وقتي کتاب محتوا ندارد شکايت از حق تاليف بي معناست

صفحه اصلی :: آرشیو :: جستجوی پیشرفته :: پیوندها :: تماس با ما :: تبلیغات :: درباره ما  
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
Copyright© 2008 Azadandish.ir. All rights reserved, Info@Azadandish.ir
تعداد كل آمار بازديدكنندگان: 2390700، تعداد بازديد امروز : 121